Aug 25, 2017

Kebaikan Makanan Tinggi Magnesium Membantu Mengurangkan Risiko Sakit Jantung

Baru-baru ni saya baca salah satu perkongsian Dr Norman mengenai pentingnya suplemen Magnesium dan mengambil makanan yang mempunyai Magnesium untuk kesihatan badan kita khususnya untuk Jantung.






Statistik pesakit jantung di negara kita dan seluruh dunia semakin meningkat walau ubat anti kolestrol telah diberikan secara meluas sejak 20 tahun lalu. Ini menunjukkan kesan ubat-ubatan tidak dapat membantu menangani masalah ini.



Kebaikan Makanan Tinggi Magnesium atau Suplemen Magnesium




Makanan tinggi magnesium atau suplemen magnesium boleh membantu mengurangkan risiko penyakit jantung koronari, strok dan diabetes jenis 2.


Ada kajian yang di jalankan menunjukkan seseorang yang mempunyai paras magnesium yang rendah lebih mudah mendapat masalah saluran darah keras iaitu atherosklerosis



Kajian juga menunjukkan apabila mineral kalsium dan magnesium tidak cukup dalam tubuh maka risiko sakit jantung koronari meningkat dengan lebih tinggi.

Walaupun ubat anti Kolesterol telah di berikan secara meluas sejak lebih 20 tahun namun masalah sakit jantung koronari tetap manjadi penyakit pembunuh nombor satu di dunia sekarang. 


Ada juga kajian dari Universiti Harvard menunjukkan pengambilan pemakanan tinggi magnesium ini dapat mencegah diabetes sehingga 33 peratus. 



Antara makanan tinggi Magnesium:



-Sayur-sayuran berdaun hijau 


Sayuran hijau merupakan sumber utama dari magnesium. Sayuran berdaun hijau seperti daun bayam,sawi , brokoli dll



- Biji-bijian


Salah satu jenis biji-bijian yang paling kaya akan magnesium adalah biji bunga matahari.



- Ikan seperti Ikan Mackerel, Tuna dan Salmon


Selain kaya dengan kandungan asid lemak omega 3, Ikan-ikan ini juga mengandungi tinggi magnesium. Banyakkan pengambilan ikan dalam diet seharian.Dalam 178 gram ikan salmon terdapat 53 mg magnesium dan 39 gram protein. Ikan ini juga kaya dengan kandungan potassium, selenium, Vitamin B, dan nutrisi lain



- Pisang


Sebiji pisang mengandungi 32mg magnesium. Pisang antara buah yang kaya dengan kandungan potassium yang dapat membantu mengurangkan tekanan darah dan risiko serangan jantung



- Buah berry
Buah berry hitam mengandung 29 mg magnesium dan buah raspberry mengandung 27 mg magnesium



Jangan lupa untuk mengambil makanan tinggi magnesium ini di dalam diet seharian anda. 

Di antara contoh makanan harian yang tinggi dengan sumber Magnesium ialah sayur bayam, brokoli, kekacang, biji labu, bunga matahari, tembikai, pisang, avocado dan beras perang Bagi ikan pula, ikan laut air sejuk yang kaya dengan asid lemak omega-3 yang sangat bagus untuk kesihatan seperti ikan Mackerel, Tuna dan ikan salmon. Namun harganya sedikit mahal.

Paling mudah juga boleh amalkan suplemen Omega-3 yang kaya dengan kandungan DHA dan EPA ini yang juga baik untuk kesihatan jantung serta mengelak risiko serangan penyakit stroke dan mendapat masalah saluran darah keras iaitu atherosklerosis.



Omega-3 membantu mengurangkan risiko serangan sakit jantung dan penyakit stroke


Kelebihan Suplemen Omega-3 : Omegaguard

Terdapat banyak minyak ikan Omega-3 di pasaran dan saya memilih Omegaguard kerana ciri- ciri berikut:


  • di ekstrak dari ikan laut air sejuk (sardin,mackerel,herring,anchovies) di perairan negara Jepun
  • ia BUKAN daripada HATI ikan
  • menggunakan kaedah ultratulen bergred farmaseutikal teknologi terkini utk hasilkannya (BERGRED FARMASI)
  • ia di hasilkan melalui proses penyulingan proprietari tiga molekul utk mengekstrak asid lemak omega 3 yg paling tulen dan semulajadi sementra menyingkirkan plumbum,karnon,merkuri,arsenik dan bahan merbahaya lain. (PENYULINGAN 3 PERINGKAT)
  • soy based ink - dakwat yg digunakan pada botol adalah berasaskan soya
    - bottle BPA free - botolnya adalah bebas BPA
  • Kandungannya natural,bebas daripada bahan pewarna,pengawet dan pemanis
  • Halal dan mudah telan


OmegaGuard mengandungi rangkaian penuh 7 asid lemak omega-3 semulajadi iaitu Eicosapentaenoic acid (EPA), docosahexaenoic acid (DHA), alpha-linolenic acid (ALA) dan lain-lain.
Banyak manfaat minyak ikan ni..amalkan dan anda akan rasai kesan superbnya!!
Nak dapatkan Omegaguard dan suplemen lain? Saya akan guide berserta cara makan yang betul. Whatsapp segera di 016 358 9018

.

No comments:

Post a Comment